KAS Magazine
IT
       1 minuut

Artikel in KAS Magazine: 'Glastuinbouw houdt ons al 10 jaar scherp'

Er waren ballonnen, er was de presentatie van een eigen magazine én er was uiteraard gebak. Het 10-jarig bestaan van de BICT Groep op 1 april (geen grap) is niet onopgemerkt gepasseerd. Wat begon als een klein groepje – oprichter Bas Voermans en Office Manager Marieke van Mil – groeide uit tot een solide groep met 25 medewerkers, een uitgebreid pakket aan ICT diensten en een eigen datacenter waar meer dan 2.200 servers het kloppend automatiseringshart vormen voor tal van glastuinbouwklanten door heel Nederland.

Nee, dat Cloud-toepassingen zó een vlucht zouden nemen, durfde oprichter en directeur/eigenaar Bas Voermans tien jaar geleden niet te voorspellen. En dat zijn klanten anno 2021 massaal belaagd en bestookt zouden worden met cryptoware en ransomware (kwaadaardige virussen die computerbestanden blokkeren of versleutelen en je bedrijf lam kunnen leggen) al evenmin. Dat de ontwikkelingen in automatiseringsland razendsnel gaan is een understatement. Dat BICT die allemaal wist bij te houden en er slim op in wist te spelen, is volgens Bas mede te danken aan de vele glastuinbouwklanten, goed voor zo’n 25% van de omzet. “Glastuinbouw is een zeer innovatieve sector. Voor veel IT-clubs lastig toegankelijk, vanwege de vele teelttechnieken. Maar wij hebben het Westland-DNA juist in de genen zitten. Veel van onze specialisten zijn opgegroeid in die wereld. De diversiteit aan projecten maakt het aantrekkelijk voor hen juist hier te werken. En de BICT bar natuurlijk, waar we de week afsluiten en onze successen vieren!”

Private en public cloud
En successen waren er voldoende in die tien jaar. In 2017 de intrek in een splinternieuw kantoor, dat een enorme sprong voorwaarts betekende voor de cruciale helpdesk. Minstens zo belangrijk was de opening, een jaar later, van het eigen datacenter. Hier draaien de vitale bedrijfsprocessen van kleine en grote (100 hectare en méér) klanten op meer dan 2.200 ‘eigen’ private Cloud servers. “Het grote voordeel van ‘private Cloud’ ten opzichte van ‘public Cloud’ is dat de bedrijfsgegevens beter te beveiligen zijn. En omdat wij geïnvesteerd hebben in eigen apparatuur en niet afhankelijk zijn van grote providers, liggen onze tarieven een derde lager.”

‘Cybersecurity’ is vandaag de dag een van de voornaamste speerpunten voor BICT. Omdat de Nederlandse tuinbouw toonaangevend is in de wereld, wordt er van alle kanten gepoogd in te breken in de systemen. Om vitale data te onderscheppen dan wel te gijzelen en voor grof losgeld weer vrij te geven. “In ons network operating center hebben we realtime inzicht in wat er gebeurt op de netwerken van onze klanten. Daar zien we dagelijks aanvallen. Uiteraard schermen wij dat goed af en rapporteren wij elke activiteit. Ook op het gebied van veiligheid hebben we enorme stappen gemaakt. Met oer solide firewalls en standaard beveiliging van al onze systemen met ESET antivirus.”

En zo geeft BICT invulling aan een missie die in tien jaar tijd voor geen millimeter veranderd is. Bas: ”En dat is ervoor zorgen dat de tuinbouwondernemer zich niet met ICT hoeft bezig te houden, maar zich volledig kan richten op kweken en telen van groente, planten en bloemen.”

Pascal Kroeze, Systeem Engineer
Systeem engineer Pascal Kroeze (41) loopt al heel wat jaartjes mee in de ICT wereld. Maar de ‘kick’ van een compliment na een succesvolle migratie gaat nooit vervelen. Pascal ontwerpt, bouwt en installeert complete bedrijfsnetwerken. Dat in de glastuinbouw die opdrachten steeds complexer worden – denk aan het koppelen van klimaatcomputers en de systemen voor tijdregistratie en de WKK – is juist een kolfje naar zijn hand. “De sport is om zo min mogelijk telefoontjes te krijgen na de migratie, dan weet je dat je het goed hebt gedaan!”
Pascal prijst zich gelukkig dat hij bij BICT de beschikking heeft over flexibele Cloud-toepassingen en de allerbeste gereedschappen. De servers in het eigen datacenter zijn supersnel met internetsnelheden tot wel 1000 MBps per server waarbij de cruciale onderdelen modulair zijn uitgevoerd. “In één nacht kunnen we al onze klanten back-uppen.”
De tijd dat kwekers zich beriepen op hun groene vingers en weinig belangstelling toonden voor automatisering is wel voorbij. “De meeste mensen waar ik mee schakel hebben een technische achtergrond. Zo niet, dan heb ik een bepaald talent om in Jip-en-Janneke taal uit te leggen wat er mogelijk is en wat we gaan doen.”
Recruiters zijn doorlopend op zoek naar gecertificeerde engineers zoals Pascal. Om daarmee niet lastiggevallen te worden heeft hij zijn profiel op LinkedIn ‘uit’ gezet. “Ik zit hier op mijn plek. Met geweldige collega’s. Met BICT gaan we mooie tijden tegemoet. En dat geldt privé ook, want in het najaar verwachten mijn vrouw en ik ons eerste kindje!”

Jarno van der Knaap, Commercieel Medewerker
Vier jaar geleden begon hij er z’n vakantiebaantje, nu zit hij voor z’n afstuderen in marketing-management aan de Erasmus in Rotterdam. Maar al die tijd hield Jarno van der Knaap (21) zijn bijbaantje bij de BICT Groep aan. In het magazijn, op de helpdesk, achter de schermen bij verkoop; minstens een dag in de week zat hij in Naaldwijk. Hij kwam als scholier via-via bij de groep terecht. Z’n allereerste bijbaantje was op de tomatenkwekerij van z’n vader. Lachend: “Maar als je, zoals ik, allergisch bent voor tomaat is dat geen goede optie.”
Ondanks zijn jonge leeftijd heeft Jarno veel ontwikkelingen bij BICT meegemaakt. “Ik zat midden in de groeispurt. We kregen grotere klanten, waarmee ook het aantal medewerkers groeide. Dat heb ik zien verdubbelen.”
Met z’n master-titel op zak kan hij straks vele kanten op. Bedrijven als Coca-Cola, Heineken en Unilever zijn doorlopend op zoek naar goedgeschoolde marketeers. Een traineeship bij zo’n company, waarbij je de kans krijgt om allerlei facetten van het bedrijf te leren kennen, trekt Jarno zeker aan. “Maar ik weet nog niet precies wat ik wil. Deze zomer werk ik nog door hier in Naaldwijk en ga ik gebruiken om erachter te komen wat ik hierna ga doen. Bij de BICT Groep kan ik zeker nog verder: verkoop, accountmanagement, marketing...dat is waar ik aan denk. Er zit veel potentie in het bedrijf. De groei die we nu hebben gehad is volgens mij nog maar een klein deeltje van wat er mogelijk is.”

Bart Boeters, VoIP Specialist
‘Dé telefooncentrale’. Voor menig bedrijf was dat een enorme kast propvol draden ergens in een stoffige hoek. Van daaruit liepen dan de lijnen naar alle vaste toestellen op kantoor, in de werkplaats en in de kas. VoIP Specialist Bart Boeters (34) kan een glimlach niet onderdrukken als hij spreekt over het ‘klassieke model’.
Vandaag de dag maken veel klanten van de BICT Groep – net als uiteraard BICT zelf – gebruik van een virtuele telefooncentrale. Zónder kast en zónder draden. Maar ééntje die draait op een eigen Private Cloud PBX binnen Greenhouse Datacenters.
Nieuwe technieken betekenen ook nieuwe vormen van dienstverlening. Zoals cameratoezicht en toegangscontrole bij vestigingen van klanten. Van zeer recente datum is een mobiele app, waarmee je overal ter wereld kunt telefoneren. “Ook als ik in China zit, kan ik gewoon met mijn interne nummer een collega in Naaldwijk bellen.”
De ommezwaai naar virtueel is pakweg twee jaar geleden goed ingezet en gaat nu in steeds hoger tempo. Waar die oude kasten lomp, traag en storingsgevoelig waren, biedt de virtuele private centrale vele voordelen én ruimte voor innovatie. “De cloud toepassing is driedubbel uitgevoerd, dus bij een calamiteit draait alles gewoon door,” vertelt Bart: “En VoIP (‘Voice over IP’, ofwel gebruik van internetprotocol over een netwerk om spraak en beeld te transporteren – red.) biedt tal van fantastische nieuwe mogelijkheden.” Via cursussen en webinars volgt Bart de ontwikkelingen op de voet. Waarna BICT ze zo snel mogelijk op de markt brengt. Zoals met de integratie van Teams (het bekende videovergaderprogramma van Microsoft) met de BICT telefooncentrale. “Bellen en gebeld worden loopt dan via die virtuele centrale, waarbij Teams als het ware het ‘vaste’ toestel op je bureau vervangt.”

Deel dit artikel

Meer BICT nieuws lezen?