Heeft u ons artikel in de nieuwe editie van KAS Magazine al gelezen? Tomatenkweker Thom van der Voort en onze accountmanager Kevin Bogaards nemen u mee in het partnerschap tussen de BICT Groep en van der Voort Kwekerij. Hoe ICT-oplossingen van de BICT Groep bijdragen aan de continuïteit van de organisatie? U leest het hier.
Voor tomatenkweker Thom van der Voort (28) was 2020 in alle opzichten een bewogen jaar. Samen met zijn neef Joost van der Voort werd hij eigenaar van twee kwekerijen, moesten ze de strijd aanbinden met het tomatenvirus en kwam er ook nog een coronacrises overheen. Uitgerekend in dat jaar ging ook de hele ICT-structuur op de schop. Je zou er slapeloze nachten aan overhouden. Zo niet Thom, die deze klus met een gerust hart aan de BICT Groep overliet.
In de ruime vergaderzaal aan de Van Rijckevorsellaan in ’s-Gravenzande hebben Thom en Kevin Bogaards (BICT) vaak al aan een half woord genoeg. De twee kennen elkaar al tijden, ze groeiden beide in dit dorp op. Zakelijk contact kregen ze voor het eerst in 2019, toen BICT de bedrijfstelefonie bij beide kwekerijen vernieuwde. In diezelfde periode werden ook de eerste voorzichtige gesprekken gevoerd over de verdere ICT-structuur, die in de loop der jaren wat ongecontroleerd was gegroeid en inmiddels ook verouderd was.
Toekomstplannen
Om dat uit te leggen gaan we even terug in de tijd. De tijd waarin Thoms vader samen met zijn twee broers de kwekerij Gebroeders van der Voort (9 hectare) in ’s-Gravenzande leidde. In 2013 kwam er een tuin in Vierpolders/Brielle te koop (9 hectare) waar Thom aan de slag ging. Toen de broers een paar jaar terug kenbaar maakten ruimte te willen maken voor een jongere generatie, meldden Thom en Joost zich als gegadigden. Sinds 1 januari zijn ze directeur-eigenaar van het bedrijf met twee vestigingen. Joost woont en werkt in Brielle, Thom heeft de leiding over ’s-Gravenzande. Bij de plannenmakerij voor de toekomst van de onderneming bogen de twee nieuwe directieleden zich ook over de informatie- en communicatietechnologie. Daar waren best nog stappen te zetten, zo bleek toen ze de BICT Groep om advies vroegen. Kevin: ”De basis was goed, maar er was ook een efficiencyslag te maken’’. Hier werkten ze vanuit een serveromgeving, Brielle werkte met Dropbox. Er waren soms meerdere versies van één bestand in omloop en tegelijkertijd in eenzelfde bestand werken was niet mogelijk. Dat kon beter.”
Goed beveiligd
De opdrachtgevers hadden vooraf heldere uitgangspunten geformuleerd. Ze wilden dat vanaf elke werkplek, en ook vanaf huis, iedereen bij z’n bestanden zou kunnen en dat de omgeving goed beveiligd moest zijn. Daarop bouwden de specialisten van BICT een combi-cloud een zogenaamde ‘remote desktop-omgeving’. Waar ter wereld je ook bent, met een werkende internetverbinding kun je met elk device – pc, laptop, tablet of smartphone - inloggen op de eigen server. Samen met ESET, de Nederlandse marktleider op het gebied van cybersecurity, werd een twee-staps verificatiemethode ingevoerd. Medewerkers die willen inloggen krijgen een code of een Sms-bericht op hun mobiel dat ze eerst moeten accorderen voordat ze toegang krijgen. Thom gebruikt daarvoor face-id; hij scant met de camera van z’n telefoon eenvoudig zijn gezicht en is dan ‘binnen’.
'Onze klanten willen niet bezig zijn met ICT'
De overgang
Begin dit jaar begon de migratie. Een behoedzaam proces, want de ‘downtime-time’ – de tijd dat het netwerk geheel platligt omdat pc’s en servers vervangen of geüpdatet worden – moest tot een minimum beperkt worden. “Je kunt hier niet een dag niks doen.” De pc’s die bij Van der Voort werden gebruikt konden mechanisch gezien best nog een tijdje mee, maar de software was de THT-datum inmiddels gepasseerd. Dat betekent een direct veiligheidsrisico, en dus kreeg iedereen een nieuwe computer met daarop de nieuwste versie van Windows in combinatie met een beveiligde werkomgeving. Kevin: ”Hiermee kunnen ze de komende vijf jaar weer vooruit.” Het vervangen van het computerpark voor zo’n 20 werkplekken in combinatie met een nieuwe beveiligde server omgeving was een serieuze investering, maar daar heeft de BICT Groep een passende oplossing voor. Zo zijn de nieuwe pc’s in een éénmalige investering gezet en is de serveromgeving verwerkt in een vast bedrag per maand per gebruiker zonder éénmalige investeringen zonder een cent rente over een periode van 48 of 60 maanden. “We doen dat om onze klanten niet ineens op te zadelen met een liquiditeitsprobleem.” In het geval van Van der Voort was dit de ideale oplossing om niet geremd te worden in de ambities op diverse vlakken van de organisatie. Zo zijn er twee locaties voorzien van professionele wasinstallaties en nieuwe bedrijfskleding voor de in totaal ruim 100 vaste en tijdelijke medewerkers.
‘Net op tijd klaar’
Behalve nieuwe computers installeerde de BICT Groep ook camera’s en videoschermen voor een videoverbinding tussen Brielle en ’s-Gravenzande – “Brielle is toch algauw drie kwartier in de auto; nu kunnen Joost en ik zonder reistijd onze directievergaderingen houden” – en ook nog eens enkele tientallen bewakingscamera’s in en om de vestiging. Thom: ”Het is achteraf gezien goed geweest dat we aan het begin van het jaar meteen doorgepakt hebben, want toen half maart corona kwam waren wij er klaar voor. De bedrijfsprocessen konden gewoon doorgaan, en de mensen van onze administratie en planning konden probleemloos vanuit huis werken.” Invoering van het nieuwe automatiseringstraject bij de medewerkers kostte verrassend weinig moeite. De verklaring is volgens Thom dat er al de nodige veranderingen zijn ingezet vanaf het moment dat duidelijk werd dat Joost en hij het stokje gingen overnemen. “En het is mooi wat er allemaal kan met moderne technieken. Als mensen zien dat dingen efficiënter gaan en beter verlopen, dan wil iedereen daar graag een steentje aan bijdragen.”
Geen leverancier maar partner
Kevin voegt daaraantoe dat de voornaamste rol van de BICT Groep is om op de achtergrond de dingen te regelen die geregeld moeten worden. “Wij beschouwen ons niet als leverancier, maar als een partner voor onze klanten. Ons belangrijkste trefwoord is ‘ontzorgen’; onze klanten willen niet bezig zijn met ICT, dat moeten wij voor ze doen.” En dat doen ze goed, zo onderstreept Thom nog eens nadrukkelijk. “Tijdens de ombouw heeft zich geen enkele grote storing voorgedaan. Eén keer was er een dingetje; toen konden we even niet inloggen. Maar voordat ik het door had kreeg ik al een belletje: ‘we zijn er mee bezig’. Ze zaten er echt bovenop!”